De kunst van de personal homepage

Geplaatst op: 2022-02-20
Terug naar overzicht

Het web van de 90s

Ik heb zelf het internet van de jaren 90 niet heel erg meegemaakt aangezien ik ben geboren in 1997, maar ondanks dat vind ik het interessant om de websites van toen toe vergelijken met de huidige websites. Nadat iemand mij had gewezen op de WayBack machine van web archive begon ik meteen met het opzoeken van bekende grote websites, zoals YouTube, Google, microsoft.com etc. Dit geeft een mooi beeld van hoe websites/bedrijven er toen uitzagen en hoe alles ooit begonnen is.

Websites waren toen veel meer online visite kaartjes en reclame borden om de mensen thuis op de hoogte te kunnen houden van redente ontwikkelingen. Voorheen ging dat vooral via de traditionele media zoals krant, TV-reclame en billboards langs de weg. Met de komst van het internet konden bedrijven zichzelf op een goedkopere manier presenteren naar de buiten wereld. Een website is ook een vorm van owned media, dat wil zeggen dat bedrijven minder afhankelijk zijn van anderen met wat ze op hun website kunnen plaatsen. Vergelijkbaar met posters die je op het raam van je eigen huis plakt, je kunt ze zelf ophangen, je mag zelf bepalen wat erop staat en hoelang de informatie blijft staan is helemaal aan jou.

Persoonlijke pagina's

Die vrijheid van een eigen media bezitten leidt tot veel nieuwe creativiteit bij ondernemers, maar ook bij de mensen persoonlijk. Neem bijvoorbeeld GeoCitties gelanceert in 1994. GeoCitties is een platform waar de gebruiker gratis een webpagina kon krijgen met een eigen domein. De pagina's kon je zelf bewerken met HTML code waardoor de gebruiker dus volledige vrijheid had om te experimenteren met het web. Zonder zelf servers te moeten configureren en geld uit te geven.

Als je op Google zoekt op GeoCitties websites zie je veel kleurijke one-pagers vaak met veel drukke animaties. Neem http://nineties.website/ voor een typische 90s website. Dit concept zou je kunnen zien als een eerste vormen van social media. Want zo een GeoCitties pagina heeft vergelijkbare doelen als de sociale media die we vandaag de dag kennen. Neem Facebook, Twitter en Instagram, allemaal bestaan ze uit een persoonlijke pagina die de gebruiker zelf kan inrichten met persoonlijke foto's en video's. in tegenstelling tot een persoonlijke homepage heb je minder vrijheid over de vormgeving.

Waar ligt bij jou de prioriteit? Een kant en klare webpagina's met standaard opmaak en indeling, of een volledig zelf gepersonaliseerde homepage die echt van jouw is.

© 2022 Made by Steven Koerts